Суд наклав арешт на контейнеровоз Ever Given, що в кінці березня через помилку капітана перекрив Суецький канал і на 6 днів заблокував навігацію головною судноплавною артерією світу.
За попередніми підрахунками, судновласнику можуть бути висунуті позови про відшкодування збитків в межах 1 млрд. доларів – втім, судновласник може повернути собі контроль над контейнеровозом, якщо сплатить 900 млн. доларів – така сума проголошена у рішенні суду.
Аварія призвела до порушення багатьох ланцюгів поставок, адже Суецьким каналом проходить 10-12% морських перевезень, зокрема – майже третина перевезень контейнерів.
Чи є шанс, що будуть відшкодовані бодай якісь збитки за рахунок страхових компаній? Це надважливе питання постає з огляду на оголошений розмір збитків – адже цей інцидент може стати наймасштабнішим в історії логістики.
За оцінкою страхового експерта Георгія Грішина, заподіяні збитки можуть бути згруповані за такими категоріями:
- Пошкодження транспортного засобу (каско судна) – видається незначним.
- Загальна аварія і пошкодження вантажу в результаті неї – у відкритих джерелах не було інформації про суттєві пошкодження, заподіяні вантажу, що перевозився судном. Втім, можливі певні нюанси, пов’язані з перевезеннями вантажів, що швидко псуються.
- Штрафи і пені внаслідок недотримання строків поставки – як власника судна Ever Given, так і інших суден, що майже тиждень чекали у «морському заторі». На думку експерта, ці ризики можуть висуватися в судовому порядку в якості професійної відповідальності.
- Пошкодження інфраструктури каналу – видається незначним, отже, відновлювальні роботи не будуть тривалими та витратними.
- Нарешті, адміністрація Суецького каналу може позиватися щодо відшкодування збитків від недоотримання платежів від суден, що не проходили каналом. Експерт оцінив ці збитки приблизно у 100 млн. доларів, при цьому зауважив, що може бути доведена часткова або повна відсутність провини судновласника, якщо інцидент трапився через погодні умови – наприклад, сильний порив вітру.
Принагідно нагадаємо, які ризики покриває договір страхування відповідальності вантажоперевізника:
Відповідальність за вантаж – відповідальність перевізника за втрату, псування або пошкодження вантажу, прийнятого до перевезення, внаслідок:
- Дорожньо-транспортної пригоди за наявності вини водія забезпеченого транспортного засобу;
- Пожежі з причини несправності забезпеченого транспортного засобу;
- Впливу атмосферних опадів на вантаж, що перевозиться;
- Псування рефрижераторних вантажів, що перевозяться, внаслідок виходу з ладу, спеціального обладнання;
- Крадіжки вантажу, що перевозиться, під час стоянки.
– Інші збитки, такі як:
- Відповідальність за помилки та упущення – заподіяння шкоди власнику вантажу внаслідок:
– несвоєчасної доставки вантажу;
– видачі вантажу з порушенням правомірного розпорядження про затримку у видачі;
- Відповідальність перед третіми особами – заподіяння шкоди вантажем, що перевозиться, життю, здоров’ю та майну третіх осіб;
- Витрати щодо:
– розслідування обставин страхового випадку;
– захисту інтересів Страхувальника у судових та арбітражних органах;
- Доцільно проведені витрати на запобігання або зменшення розміру шкоди, відповідальність за яку покладається на Страхувальника.